Corona-Voucher

Voor de reiswereld is, met ondersteuning van Autoriteit Consument & Markt en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het corona-voucher ontwikkeld. Op deze pagina proberen we vragen zoals: ‘Wat houdt dit voucher in?’ en ‘Wanneer kom ik in aanmerking voor dit voucher?’ te beantwoorden.

  • Ik verwacht dat mijn reis niet doorgaat, moet ik nu wel het restantbedrag betalen? »

    U bent met Reisburo Vakantie & Zorg een overeenkomst aangegaan waarbij u een betalingsverplichting hebt. Als uw reis niet door ons geannuleerd is dan bent u verplicht om de restantbetaling te voldoen. Mocht daarna blijken dat uw reis niet door kan gaan dan ontvangt u van ons het corona-voucher dat u kunt inwisselen bij het boeken van een nieuwe reis.

  • Wat is een Corona-Voucher? »

    Het corona-voucher kun je zien als een tegoedbon voor jou en je reisorganisator. Met dit voucher kun je onder andere je geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw boeken, zodat je alsnog op reis kunt gaan.

  • Waarom is er een Corona-Voucher? »

    De wereldwijde impact van het coronavirus raakt de reiswereld diep. Niet alleen alle reisaanbieders, maar ook jou als klant die misschien niet meer op reis kan. Om de reiswereld een steun in de rug te geven én om jou als klant te helpen met je reis is het corona-voucher in het leven geroepen. Hierdoor is de financiële klap van het coronavirus minder hard én ben jij als klant verzekerd van je geld. Je kunt met het voucher later een nieuwe reis boeken.

  • Wat is het voordeel van het Corona Voucher? »

    Met het corona-voucher kun jij jouw geannuleerde reis op een later tijdstip genieten! Een ander groot voordeel van het voucher is dat wanneer een reisaanbieder die aangesloten is bij een Garantiefonds, overigens wettelijk verplicht) onverhoopt in financiële problemen komt, het voucher een dekking geeft bij het garantiefonds. Aangezien Reisburo Vakantie & Zorg is aangesloten bij de GGTO (Garantiefonds Gespecialiseerde Tour Operators) hoef jij je niet druk te maken om je reissom. Je bent hierdoor verzekerd dat je je reissom niet verliest.

  • Waneer krijg ik een Corona-Voucher? »

    Heb jij een samengestelde of groepsreis geboekt via Reisburo Vakantie & Zorg en kan jouw reis niet uitgevoerd worden? Dan kom jij in aanmerking voor het corona-voucher. De uitgifte van dit corona-voucher wordt door zowel het ACM als het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ondersteund. Wij nemen hierover - op volgorde van vertrek - contact met jou op.

    Als reisburo zijn wij afhankelijk van wanneer onze partners als Transavia de reis annuleren. Zij sturen het corona-vouchers eerst naar ons, zodat wij deze vervolgens aan jou kunnen overhandigen. Indien je jouw reis wilt omboeken naar een latere datum, is dit direct mogelijk. Wij regelen dit graag voor je en regelen meteen de verrekening met bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappij. Zo heb je toch nog een reis om naar uit te kijken.

  • Hoe lang is mijn Corona-Voucher geldig? »

    Je corona-voucher is een jaar geldig vanaf datum van uitgifte. Je hoeft echter niet binnen een jaar op reis te gaan. Je kunt ook binnen dat jaar een reis boeken die wat verder in de toekomst ligt.

  • Ik wil liever mijn geld terug, kan dat ook? »

    Wij begrijpen dat je wellicht voorkeur hebt voor teruggave van je betaalde reissom. Echter bevindt de reiswereld zich in zo’n uitzonderlijke situatie dat er ook is gekozen voor een uitzonderlijke oplossing, die voor zowel jou als klant als voor de reiswereld en Reisburo Vakantie & Zorg uitkomst biedt. Hieronder vind je een paar redenen waarom je juist wel de voucher moet aannemen:

    Met het corona-voucher kunnen wij als reisburo jou blijven helpen met het vinden van de ideale reis. De steun door middel van met de voucher vanuit GGTO, VvKR, ACM en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat biedt jou de garantie dat jij in de toekomst het betaalde bedrag opnieuw kunt gebruiken voor het boeken van een reis.

    Ook biedt het voucher je garantie als er sprake is van een faillissement, dan staat GGTO garant voor jouw voucher en gaat je geld niet verloren. Als je geen voucher accepteert, loop je het risico dat je geld in deze situatie verloren gaat. Dit willen wij ten allen tijde voorkomen!

    Kortom, kies je voor het niet accepteren van het corona-voucher, dan loop je dus een onnodig hoog risico. Daarnaast heb je niet binnen paar weken de reissom op je bankrekening staan. Volgens de richtlijnen van ACM hoeven reisaanbieders pas na 6 tot 12 maanden het geld uit te betalen.

  • Hoe werkt het met omboeken? »

    Als wij genoodzaakt zijn om je reis te annuleren dan nemen we contact met je op. Wij zijn hierbij afhankelijk van het beleid van partners als Transavia.

    Wanneer is omboeken gratis?
    Dit is alleen het geval wanneer je reisaanbieder je reis annuleert.

    Wil je zelf omboeken?
    Dan zijn de kosten hiervan voor eigen rekening. Zelf annuleren raden wij echter af, omdat jouw reissom dan niet gedekt is door de GGTO. In veel gevallen is het verstandig om de ontwikkelingen rondom het coronavirus even af te wachten, zeker als je een reis hebt geboekt die verder in de toekomst plaatsvindt.

    Wat kan je het beste doen?
    Het beste wat je kunt doen is om je reis af te wachten of het corona-voucher te accepteren. Dit voucher is gedekt door GGTO en biedt je garantie in het geval dat je reisaanbieder failliet gaat. Wanneer je zelf annuleert valt je boeking niet onder deze garantie en ben je de normale annuleringskosten verschuldigd..

Algemeen

  • Ik heb assistentie nodig op de luchthaven, regelen jullie dat? »

    Als u zorgvuldig aan ons doorgeeft welke assistentie u nodig hebt, dan vragen wij deze voor u aan.

  • Kan ik tijdens een reis in mijn rolstoel blijven zitten? »

    Als u met het vliegtuig reist moet u altijd uit uw rolstoel en op een vliegtuigstoel zitten. Indien u niet naar uw stoel kunt lopen dan kunnen wij assistentie voor u aanvragen. Het is hiervoor heel belangrijk dat u nauwkeurig doorgeeft wat u wel en niet kunt.Bij vervoer per bus kunt u meestal gewoon in uw rolstoel blijven zitten, uw rolstoel wordt dan vastgezet in de bus. Ook hierbij is het belangrijk dat u uw wensen en behoeften zorgvuldig doorgeeft.

  • Mag mijn elektrische rolstoel mee in het vliegtuig? »

    Ja, dat mag! Er zijn wel zeer strikte regels van de vliegmaatschappijen voor het vervoeren van elektrische rolstoelen. Zo moet de rugleuning enigszins neerklapbaar zijn zodat de hoogte van de rolstoel niet boven de 86cm uitkomt. Indien de rolstoel hoger is moet hij gekanteld geladen worden en dit is voor de meeste elektrische rolstoelen niet wenselijk.
    De afmetingen en het gewicht van de rolstoel moet vooraf nauwkeurig zijn doorgegeven zodat de luchtvaartmaatschappij zich kan voorbereiden op het laden van de rolstoel.
    In een vliegtuig kunnen slechts een beperkt aantal elektrische rolstoelen mee, als het maximum bereikt is kan uw elektrische rolstoel niet mee. Op tijd boeken kan dit soms voorkomen. Een andere oplossing is in dat geval om een handbewogen rolstoel mee te nemen en een elektrische rolstoel te huren op uw vakantieadres.

    Kijk voor de laatste informatie op de website van bijvoorbeeld Transavia of KLM

  • De accommodatie die ik zoek staat niet op jullie website, kan ik die dan niet boeken? »

    Hebt u speciale wensen en wilt u dat wij speciaal voor u op zoek gaan naar een accommodatie dan is dat uiteraard ook mogelijk. Wij vragen u dan vooraf administratiekosten van € 150.- te betalen, boekt u vervolgens de accommodatie die aan uw wensen voldoet dan brengen we dit bedrag in mindering op de reisprijs. Boekt u niet dan ontvangt u dit bedrag niet retour, wij hebben immers veel tijd besteed aan het zoeken naar de door u gewenste accommodatie.

  • Ik wil liever een georganiseerde reis boeken, hebben jullie dat ook? »

    Wij bieden elk jaar een groot aantal georganiseerde groepsreizen aan. U kunt hierop inschrijven als alleengaande of als (echt)paar. Gezien de kleinschaligheid van de groepjes is het heel gemakkelijk om contact te maken, hier worden veel vriendschappen geboren. Voor meer informatie over het aanbod groepsreizen verwijzen we u graag naar www.vz-zorgvakanties.nl

Zorg & Medicatie

  • Ik heb een PGB, kan ik dat gebruiken voor mijn vakantie? »

    Wij beschikken over een zogeheten AGB code waardoor wij een overeenkomst met u kunnen afsluiten voor de zorg tijdens uw vakantie. U ontvangt van ons een gespecificeerde factuur welke u kunt indienen bij de SVB. Het is afhankelijk van uw indicatie welke zorg u kunt betalen van uw PGB. Let op: In veel gevallen moet u het bedrag van de zorg wel eerst zelf betalen, verrekening gebeurt veelal achteraf.

  • Kan ik ook thuiszorg krijgen als ik op vakantie ga? »

    Indien u thuis gebruik maakt van thuiszorg dan hebt u dit vanzelfsprekend ook nodig als u op vakantie bent. In de meeste landen is het mogelijk om de thuiszorg voor u te regelen die de zorg overneemt van de organisatie die de zorg thuis verleent. In veel gevallen krijgt u die zorg ook gewoon vergoed zodat dit niet voor extra kosten zorgt tijdens uw vakantie.

  • Ik heb begeleiding nodig als ik op vakantie ga, bieden jullie dat ook? »

    We bieden helaas geen begeleiding tijdens maatwerk vakanties, wel kunnen we thuiszorg voor u inschakelen als u hulp nodig hebt bij de dagelijkse zorg. Indien u niet zonder begeleiding kunt reizen verwijzen we u graag naar onze begeleide groepsreizen op www.vz-zorgvakanties.nl

Hulpmiddelen

  • Kan ik mijn eigen scootmobiel meenemen in het vliegtuig? »

    Het antwoord hierop is niet ja en niet nee. In enkele gevallen en bij enkele luchtvaartmaatschappijen kan dit, maar de scootmobiel moet dan wel aan bepaalde eisen voldoen. Voor meer informatie hierover kunt u het best kijken op de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt.

    Wij adviseren onze gasten om een rolstoel mee te nemen en een scootmobiel op het vakantieadres te huren.

  • Ik maak gebruik van hulpmiddelen, hoe gaat dat op vakantie? »

    Indien u thuis gebruik maakt van hulpmiddelen dan hebt u die vanzelfsprekend op vakantie ook nodig, als u bij de boeking aangeeft welke hulpmiddelen u nodig hebt dan zorgen wij ervoor dat die voor u klaar staan op de plaats van bestemming.U kunt denken aan: Hoog/laag bed, Tillift, actief of passief, Scootmobiel, Rollator, Douche/toiletstoel AD (lucht) matras, Douchebrancard. Op een enkele bestemming is soms een hulpmiddel niet beschikbaar, dit is echter altijd ruim voor vertrek bekend, wij zoeken dan samen met u naar een acceptabele oplossing.
    Graag attenderen wij u erop dat de hulpmiddelen altijd anders zijn dan de hulpmiddelen die u thuis gebruikt, elk land heeft immers zijn eigen gebruiken. Dit vraagt soms zowel van u als van de zorgverlener enige aanpassing, dit is onderdeel van uw vakantie in het buitenland. Er zijn een aantal artikelen die u wellicht nodig hebt maar die uit hygiënisch oogpunt niet te huur zijn, deze kunt u zelf meenemen of ter plekke kopen. Het gaat dan bijvoorbeeld om: Urinaal, Glijzeil